...a love of things that grow...

Jag älskar som bekant blommor, natur, växter, blad, frukt, svamp, bär...
Är bosatt i Göteborg och har saknat mycket att ha en trädgård, något jag bara har tillgång till på sommaren.
En plats att odla.
Men bättre brödlös än rådlös, jag har nu satt igång med odlingar i sovrumsfönstret.
Känner att jag vill visa upp mina små växt-barn, för det är precis så det känns!
Att ta hand om ett litet liv, det är helt fantastiskt!
Kan inte sluta förundras över det stora mysteriet att ett helt träd kan rymmas i ett litet frö. Ett litet frö, som kan ligga i dvala, torkat och till synes dött, kan börja gro och växa med hjälp av lite vatten och sol...

      
       Groddad citronkärna. Jag har lagt en citornkärna på en fuktig bomullstuss i en glasburk,
       med locket på glänt. Sen fick den stå i solen på fönsterblecket i några dagar - och vips,
       så visade sig en liten grodd!

                  
När grodden kommit fram petade jag ner kärnan i lite jord, vattnade och satte en plastpåse med lufthål över med hjälp av gummiband på krukan. Det blir på så vis ett litet miniväxthus tills att plantan vuxit sig starkare.
En vacker dag är den kanske ett litet träd, med egen frukt...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0