Vårdagjämning

Vårens återkomst tycker jag är verkligt värd att fira!
De senaste 10 åren har jag, min mamma och lite olika vänner till oss varit ute i Slottskogen på Vårdagjämningen och hyllat ljuset, värmen, solen, och att livet och växtligheten nu återvänder till vår del av jorden.
Det är en helt underbar tradition tycker jag!


Altare med de fyra väderstrecken, värmeljus, frukt, nötter och blommor

Jag hade planerat tappa björksav till att ha med och bjuda på, men våren är sen i år och saven har inte stigit ordentligt ännu. Men min mamma hade gjort en jättegod dricka med lönnsirap i, som är gjort utav lönnens sav.
Att dricka sav på våren var vanligare förr och kallades "att dricka märg i benen", och ansågs ge styrka och kraft.

Så nu vandrar gudinnan Flora åter på vår jord...och i hennes fotspår växer de första blommorna upp!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0