Ring med peridot

                      

Denna ring i silver med guldinfattad peridot har jag skapat under handledning av Lars på Ateljé Lars G.
Jag älskar peridotens livfulla gröna färg som påminner mig om vårens första grönska. Peridot har länge använts som smyckessten och sägs varit Cleopatras älsklingssten. Den har tillskrivits magiska egenskaper såsom att verka lugnande och rogivande, men står också för hopp och framgång. Peridot kallas även Krysolit som betyder guldsten, som här förstärks av guldinfattningen. Ornamentmönstret har jag både filat och graverat fram för att få effekten av överlappande flätade stjälkar

                    

Det var jätteroligt att lära sig infatta denna typ av fasettslipade stenar, hur man bygger upp kloinfattningen med små guldtrådar, filar och fräser ut läge för stenen och fatta in den med tilltryckare.

                               

Kommentarer
Postat av: L

Vad underbart att få se mer av dina fantastiska skapelser, Linn!

Den estetik, omsorgsfullhet och kärlek du ingjuter i metallen lyser upp även en mörk dag, och värmer fast ett leende över mina läppar.

Tack!

2012-08-08 @ 00:40:04
Postat av: Anonym

Ja du tillverkar och fantiserar verkligen vackra saker.

2012-08-16 @ 20:49:52
Postat av: Madde

Hejsan!
Vilka fina ringar? Har du till salu också? :)

2013-07-23 @ 20:39:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0