...Of Nature

Jag har valt att kalla mitt smyckesmärke och min blogg för Goddess of Nature, av många anledningar.
Dels skapar jag först och främst åt kvinnor, och vill att mina smycken ge en känsla av att vara gudomlig åt bäraren. Man skall känna sig vacker och styrkt.
Dels vill jag fokusera på naturen eftersom den är av yttersta vikt, inte bara för mig utan för allt liv.

Så jag tänkte dela med mig av lite egenkomponerade naturliga skönhetsrecept.
"vanliga" produkter är sällan optimala för vare sig dig eller miljön. Mineralolja är raffinerad bergolja (råolja) och stödjer inte bara oljekonsumtionen utan lägger sig bara som en hinna på din kropp utan att göra nytta.
Silikoner som ofta finns i schampo bildar också bara en plastyta på hårstrået, får det att se glansigt ut men torkar håret. Slutligen sulfater och tensider, som ofta är onödigt starka. På kroppen löser de hudens och hårbottens naturliga fett och leder till överproduktion, vilket i sin tur gör att man måste tvätta för ofta. Utsläppta i naturen kan tensider påverka miljön negativt.

Bikarbonatshampo

1/2 tsk bikarbonat
1 tsk honung
1-2 msk varmt vatten

Rör samman ingredienserna. Massera in i hårbotten och låt sitta någon minut. Skölj ur väl!
Bikarbonat rengör och honung återfuktar håret.

Till avsminkning fungerar olivolja utmärkt.
Som fuktcreme, köp aloe vera gel.

Duschgel

1/2 dl vatten
1 msk åkerfräken, eller torkade björkblad. Alternativt 1 tvättnöt.
1/2 tsk potatismjöl
1 tsk olivolja
lite aloe vera gel

Koka upp vattnet och låt den torkade växtdelen dra däri i 5 minuter.
Sila, och blanda sedan ner potatismjöl olivolja och aloe vera.
Koka upp igen tills att det tjocknar.
Applicera på huden med dusch/badborste.

Dessa medel har gjort under för mig, min hud blir inte längre lika fet och
mitt hår växer bättre och är mjukare.
Förutom en ren kropp har jag dessutom ett renare samvete!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0